آموزش راه اندازی FreeRTOS با STM32

راه اندازی سیستم عامل بلادرنگ Free RTOS با STM32

بخش اول آشنایی با RTOS :

همان طور که در اسم آن میبینید OS مخفف operating system و به فارسی به معنی سیستم عامل است. میشه گفت اکثر مردم جهان با سیسیتم عامل آشنا هستنو با یکی از سیستم عامل ها حداقل کارکرده اند.
سیستم عمل چیزی نیست جز یک نرم افزار که منابع ست افزاری رو مدیریت میکند. یونیک ، لینوکس ، ویندوز و…. همه یک سیستم عامل هستند.  که همگی سیستم عامل هایی هستند که امروزه برای سرورها و کامپیوتر های شخصی استفاده می شوند .سیستم عامل در دستگاه هایی وجود دارد که حتی فکرش را هم نمی‌شود کرد. مثلا یخچال شما یا مشین لباس شویی یا اصلا حتی مسواک برقی شما !!
عموما سیستم عامل ها در دو دسته سیستم عامل های بلادرنگ یا همان RTOS که مخفف Real Time operating system است و سیستم عامل های با درنگ که Non RTOS وانده می‌شوند. تمام سیستم عامل هایی که قبلا معرفی  کردیم ؛ سیستم عامل های بادرنگ هستند. در ادامه بیشتر در خصوص RTOS توضیح می‌دهیم و بررسی می‌کنیم چرا وجود چنین سیستم عاملی لازم و حیاتی است.

چرا RTOS :

RTOS با مدیریت زمان باعث می‌شود که پردازنده قادر باشد ورودی های سیستم را بدون کوچکترین تاخیری پردازش کند و عکس العمل مناسب رو در زمان مناسب از خود نشان دهد. دقیقا تنها برتری مهم RTOS نسبت به دیگر سیستم عامل ها همین قابلیت Real Time بودن است.

* در واقع Real Time Os تضمین میکند که یک کار در زمان معین برای یک زمان مشخص اجرا شود.

چند وظیفه‌گی (Multitask) در سیستم عامل RTOS:

این مولتی تسک واقعی نیست بلکه شبیه سازی مولتی تسک است اینقدر سرعت را زیاد کنیم درحد چند نانو ثاینه که هیچ چیز را حس نکنیم .اگر پردازنده یا کننده کار اینقدر سریع باشد که چند وظیفه را در زمان کوتاه تر از آن چه انتظار می رود به اتمام برساند ؛ میتوان اینطور برداشت کرد که کارها به شکل موازی با هم انجام شده اند در صورتی که ممکن است واقعا اینطور اتفاق نیفتاده باشد و همانطور که احتمالا حدس میزنید اینطور نیست و واقعا کارها به شکل سریالی انجام می شود ولی سرعت انجام سریالی کارها اینقدر زیاد است که به نظر می رسد کارها دارند به شکل موازی انجام می شوند.

سیستم عامل RTOS روی چه میکروکنترلرهایی نصب میشود :

میکروکنترلرهایی که دارای پردازنده آرم هستند این قابلیت را دارند تا سیستم عامل های بلادرنگ با حجم کم را برروی آنها پیاده سازی کرد.

شرکت ST برای هرچه ساده تر شدن این کار توسط نرم افزار قدرتمند خود CubeMx این امکان را فراهم ساخته است تا به سادگی و با تنظیمات گرافیکی نرم افزار، سیستم عامل برروی میکرو نصب می شود.

در این مقاله سعی داریم تا با ارائه ویدویی آموزشی ( به زودی در در پایان همین مقاله ) روش نصب سیستم عامل بلادرنگ را با نرم افزار CubeMx ارائه نماییم.

دانلود نمونه سورس راه اندازی Free RTOS از GitHube : دانلود

One thought on “آموزش راه اندازی FreeRTOS با STM32

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *